Skocz do zawartości

Graterlia Core i wyjście konsoli


Rekomendowane odpowiedzi

Aby wyświetlić grafikę to nie problem. Do tego powstał program. Podobnie GUI (np. OpenPLi) to też w sumie grafika :) Dokładniej obrazki.

Jeżeli chciałbyś terminal musisz użyć FrameBuffer. Jeżli załączysz tą opcję to musisz mieć skompilowane całe OpenPLi na FrameBuffer. Niestety FB nie jest za szybkie, szczególnie jak nie ma pełnego sprzętowego wsparcia. Na samym Linux też z tym ciężko. W sumie lista kart graficznych dla Linux ze sprzętowym FB jest skromna.

 

Nie pamiętam czy samo STi ma sprzętowe FB, jednak nawet jeżeli ma to musimy mieć kernel z FB dla STi, moduły dla FB oraz samo OpenPLi dla FB.

Patrząc jak "praktyczna" będzie taka konsola bez obsługi klawiatury (cała sekcja HID + dodatkowe funkcje terminala w jajku + KBD + inne) całość wydaje się kompletnie bezsensowne.

 

Można by się pokusić o coś na kształt komputera z procesorem SH4. Jednak przy cenie np. RaspberryPi2 cała operacja jest jeszcze bardziej bezsensowna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak wygenerujesz obraz JPG z tym zrzutem? Coś to musi wykonać i przekonwertować do MVI.

Już łatwiej byłoby wygenerować napis na wyświetlacz. Jednak dalej nie jest to rozwiązanie. Dlaczego? System Core jest dla zaawansowanych i wiadomych użytkowników. Z założenia nie ma ułatwiaczy. Każdy serwer DHCP melduje co i komu przydziela. Taka informacja ze strony tunera nie jest konieczna.

 

Każdy kto ma problem z taka błahostką nie powinien tykać System Core a użyć Image.

 

 

@areq

IP oraz MAC mamy ładnie dostępne np. z GOS Mgr.

Jak masz pomysł jak to zrealizować inaczej - napisz. W GOS jak się da to zrobi :) O ile się zmieści w NAND :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobno tak się da:

 

http://www.cnx-software.com/2011/09/22/how-to-convert-a-command-line-result-into-an-image-in-linux/

to by musiało być skompilowane:

http://www.imagemagick.org/script/install-source.php

 

Albo można by użyć opcje drawtext= z ffmpeg i zrzucać wyniki różnych komend skryptów startowych

np.:

telnetd: ok

dropbear: ok

ntpdate: ok

IP: ....

 

etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy Core mogę ustąpić pod warunkiem ze całość będzie mieć do Max 100kb. Sam ffmpeg z zależnościami to około 6MB. Przy wielkości obrazu około 10MB to już  przerost formy nad treścią. Cieszę się z wielu waszych pomysłów ale czasem warto byście sami przeanalizowali jakie są możliwości implementacji czegoś.

 

Idea Core to minimalizm. Tej idei nie zakłóci nic.

Są obrazy Image. Gdyby ich nie było to powyższe rozważania miały by sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swego czasu j00zek napisał skrypt "scrollecho", który używany jest na czteropozycyjnych wyświetlaczach LED. Ale pewnie dałoby się go użyć, żeby Core po starcie wyświetlało na VFD/LFD IP. Dla mnie i tak łatwiej zalogować się na router i sprawdzić IP, ale może komuś to potrzebne. Przecież żeby ruszyć dalej z Core i coś zainstalować, to i tak potrzebna jest konsola. Jeżeli potrzebna jest konsola, to muszę siąść przy komputerze, a jak już jestem tak daleko to co za problem zerknąć na router...

 

A tak swoją drogą, to może warto by rozważyć, żeby System Core miał jednak stałe IP. Mnie to utrudni życie, ale ogółowi ... sam nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaawansowany, zaawansowanym, ale czasami potrzebna jest możliwość zrobienia prostej diagnostyki i zobaczenia co jest nie tak. Typu, tuner nie dostał adresu IP. Nie wystartował ssh\dropbear, nie wystartował telnet, dlatego przydałoby się widzieć te podstawowe etapy w jakiś sposób.

 

PS. skąd masz ten zrzut ekranu, nie wymaga on przypadkiem Openpli?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zdzislaw22

Sama konwersja wymaga ffmpeg. Chyba, że jest coś co robi zrzut ekrany z tekstowej konsoli do pliku graficznego i jeszcze w formacie m1v.

Pomysł na wyświetlenie tego mam. Ale ładowanie narzędzi do tego w System Core jest sprzeczne z ideą System Core.

Jak to ująłeś - System Core jest dla zaawansowanych. Inni mają Image i tak ma być. Dla każdego coś dobrego :)


 

@rober_cz - wybacz ale szukasz wędzie dziury. Napisałem wyraźnie dla kogo jest System Core. Jest ono jakie jest i nie zamierzam dla garstki osób, którym jest ciężko zerknąć jakie IP dostał tuner przygotowywać "ułatwiaczy". "Ułatwiacze" masz w IMAGE. I tak ma być. Nie dajesz rady z System Core? Wgraj Image. Tam nie ma problemów, jest GUI, jest pilot, można z kanapy skonfigurować. Nie musisz się "doktoryzować".

Wybierając System Core, nie wybierasz drogi na skróty.

 

Wielokrotnie pisałem na WWW i na forum. GOS jest inne. Na tyle inne, że to nas wyróżnia. Nie zamierzam się ugiąć pod wpływem garstki osób.

Od zawsze był to System Operacyjny a nie gotowiec z napchanym co się tylko da. I tak zostanie. Nawet Image nie jest napakowane we wszystko.

Trudno to zrozumieć?

 

Cytuję sam siebie z pierwszej strony WWW projektu:

Czym jest Graterlia OS?

Graterlia to System Operacyjny Linux oraz oprogramowanie OpenPLi dla tunerów opartych o procesory STi.

  Graterlia OS (Operating System) → to kompletnie inne podejście do zagadnienia Linuxa na tunerach satelitarnych - jest to coś na kształt dystrybucji Linuxa a nie kompletny IMAGE zawierający wszystko lub prawie wszystko co możliwe. Graterlia OS to nic innego jak system Linux (w wersji minimalnej) + minimalna ilość zainstalowanych paczek na systemie umożliwiająca uruchomienie tunera satelitarnego.

  Dostępne będą dwa obrazy:

  • Graterlia OS Core → minimalny zestaw paczek potrzebnych do uruchomienia Systemu Operacyjnego oraz instalacji tych paczek, które chcemy aby były zainstalowane; obraz polecany dla zaawansowanych użytkowników;
  • Graterlia OS IMAGEGraterlia OS Core + wstępnie zainstalowane oprogramowanie OpenPLi wraz z podstawowym zestawem wtyczek i funkcji; obraz polecany dla zwykłego użytkownika.

    Całość jest podzielona na paczki (jak zdecydowana większość dystrybucji Linuxa) zawierające konkretne komponenty systemu. Dodatkowe funkcje oraz aplikacje systemowe dostępne są poprzez system zarządzania paczkami - tutaj OPKG. Dzięki OPKG można łatwo zainstalować paczki czy dokonać aktualizacji – działa to tak, jak na każdym systemie Linux.

  Nie będą wydawane nowe wersje Graterlia OS Coreoraz Graterlia IMAGE co chwilę – będziemy aktualizować system, tak jak to się robi w każdym systemie Linux. Nowe Graterlia Core oraz Graterlia IMAGE będzie wydawane tylko, jak już będzie taka potrzeba. Nie będzie także pogoni za „numerkami” - wychodzimy z założenia, że raz skonfigurowany system ma działać i ma mieć możliwość aktualizacji. Ciągłe wgrywanie Core/IMAGE i konfigurowanie wszystkiego od początku jest sprzeczne z ideą Linuxa

Wnioski wyciągnąć można samemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tux - nie traktuj tego co piszę jako szukanie dziury w całym, tylko jako wymiana pomysłów i poglądów, a to Ty decydujesz co Twoim zdaniem można uznać za pomysł do realizacji, a co nie, ale czasami warto, moim zdaniem porozmawiać o czymś jak by to się dało, lub nie, technicznie zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zdzislaw22

Nie nałożysz dwóch obrazów na siebie. Chyba, że jakieś mini środowisko graficzne z FB.

FB dla STi jest i nawet działa. Ale OpenPLi na FB jest nieużywalne a w tym samym czasie nie da się mieć FB i sterowników STi.

Dlatego jest to problem. Walczyłem z tym kiedyś, chcąc odpalić WWW + mysz + klawiaturę. Udało się odpalić (jak w każdym Linux) albo to, albo to. nigdy obu na raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A może coś z tego projektu by pomogło:

http://www.stlinux.com/howto/splash-screen

tu coś takiego jest:

 

"There are also options to control the bootsplash behaviour. The options below follow a splash= kernel option, are separated by commas and always form a continuous configuration string without spaces. The options are:

...

##verbose: start the system with a verbose splash screen

...

 

i wygląda, że jest sterownik:

http://www.stlinux.com/kernel/display

https://github.com/project-magpie/stmfb

 

a tu jeszcze konsola na FB:

https://github.com/Bogdacutu/STLinux-Kernel/blob/master/Documentation/fb/fbcon.txt

 

Tak pozbierałem, może się przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to spróbuj coś zrobić i napisz jak to działa w praktyce...

 

Pierwszy link wydaje się przydatny. Dwa kolejne dotyczą stmfb, którego mamy już aktywnego w systemie. A ostatnie dotyczy ogólnie jajka i nie jest cechą szczególną SH4.

 

Wracając do pierwszego linku:

 

Prerequisites

 

To implement the boot splash screen, you need:

 

    the splashutils target package installed

    The framebuffer package stmfb installed (see the Framebuffer driver guide or read the <stmfb_root_dir/Linux/Documentation/*.txt> files for Rel2.3)

    To interact with shell consoles, the linux kernel must have been built with the splash option enabled

    The target board connected to the TV

 

Ad. 1: Paczka jest tutaj -> ftp://ftp.stlinux.com/pub/stlinux/2.4/updates/RPMS/sh4/

Ad. 2: Jest w GOS.

Ad. 3: Podejrzewam, że trzeba będzie przekompilować jajko. Dodatkowo zmienić ENV...

Ad. 4: Zrobione ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale towarzystwo kombinuje... aż strach.. Można by rzec, jak konie pod górkę.

 

Rozwiązanie jest banalnie proste, wykorzystywane od ponad 4 lat. Co ciekawe nawet znajduje się w niektórych wersjach GOS. Mniej więcej od jakiegoś roku. ;)

Wygląd dla systemów z neutrino został podany wcześniej. Dla openPLI wygląda to nieco gorzej ale i tak działa przyzwoicie ;)

Dowód: http://hybrid.xunil.pl/WP_20160605_001.mp4

 

Być może zostanie w GOS uaktywnione, ale dopiero po całkowitym zakończeniu zamieszania z obenymi zmianami.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze było, tylko później znalazłem informację z STLinux, że da się przed Openpli w jądrze:

http://www.stlinux.com/howto/splash-screen

 

 

PS. żeby była jasność, ja się na nic nie upieram, tylko lubię sobie czasami poeksperymentować i poteoretyzować. Zawsze podobał mi się widok linuxowej konsoli przed uruchomieniem GUI i tyle.

Graterlia jako projekt bardzo mi się podoba i trzymam za Was kciuki. Świetna robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o poprawienie tego błędu który aktualnie daje modprobe?

 

To OT, ale jak chcesz to się pobaw: przenieś (albo na początek przekopiuj) sobie wszystkie moduły z /lib/modules do /lib/modules/`uname -r`, potem depmod -a, a potem już modprobe przestanie się awanturować. No i gdzieś pomiędzy należałoby skrypty startowe poprawić, żeby zamiast z /lib/modules korzystały z /lib/modules/`uname -r` ... to chyba nie powinno być skomplikowane, bo skrypty korzystają ze zmiennej $MODDIR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest kwestia wiary, tylko kwestia wyzwania. :-)

 

Używam często konsoli po porcie debug, właśnie wtedy kiedy wyświetlacz nie mieści wszystkiego co mnie interesuje. Możesz mi wierzyć, lub nie, ale ekrany przez port debug nie przewijają się tak szybko żeby nie dało się ich przeczytać. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@robert_cz

 

Postaram się napisać to co poniżej delikatnie...

  • Framebuffer + OpenPLi == NIE DZIAŁA;
  • jak skompilujesz OpenPLi pod FB (to już samo w sobie będzie wyzwaniem dla SH4) to osiągniesz zamiast płynnego obrazu kilka klatek na sekundę - OGLĄDAĆ SIĘ NIE DA!
  • jak odpalisz FB tak, że będzie konsola to nie wstanie standardowe OpenPLi.

Ujmę to tak - chcesz się bawić - baw się. Ale po rady w tej sprawie do STi a nie tutaj. Tutaj nikt dla Ciebie jednego (garski osób) nie będzie się tym zajmować bo jest to potrzebne jak przysłowiowe koło u wozu. Nie dość, że nie używalne (OpenPLi nie działa jak powinno) to jeszcze trzeba poświęcić wiele czasu na dostosowanie FB pod OpenPLi o odwrotne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrozumiałem na samym początku :-)

 

do dalszej zabawy , czekam tylko na poprawkę w modprobe, a wcześniej potestuję tak jak napisał mickey.

 

@tux uwierz mi naprawdę Was podziwiam Waszą całą pracę nad projektem, a czasem tylko przychodzą mi do głowy mniej lub bardziej dobre pomysły i jak "niewierny Tomasz" czasem się zatnę dopóki sam nie sprawdzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

tux[/member], mam prośbę, dokompilował byś te brakujące rzeczy, tak żebym mógł sobie potestować?

Próbowałem, ale coś nie umiem. :-(

 

 

Treść mojego poprzedniego posta:

 

Modprobe też będzie zrobione jak powinno. Jednak chwile to zajmie. Najpierw cos innego i ważniejszego. Słynny chkconfig

Z modprobe poradziłem sobie takim małym trikiem w folderze /lib/modules:

ln -s /lib/modules /lib/modules/`uname -r`

 

Ale sprawdziłem też w /proc/config.gz co mamy wkompilowane i niestety z tej listy:

 

Device Drivers ---> Graphics Support ---> Support for framebuffer devices
System type ---> Memory management options ---> Big Physical Area version 2
Device Drivers ---> Character Devices ---> Virtual Terminal (CONFIG_VT)
Device Drivers ---> Character Devices ---> Support for console on virtual terminal (CONFIG_VT_CONSOLE)
Device Drivers ---> Graphics Support ---> Console display driver support ---> Framebuffer console support (CONFIG_FRAMEBUFFER_CONSOLE)
Device Drivers ---> Graphics Support ---> Enable Software Drawing (CONFIG_FB_SOFTWARE_DRAWING_HELPERS)
Device Drivers ---> Graphics Support ---> Console display driver support ---> Support for the Framebuffer Console Decorations (FB_CON_DECOR)

http://www.stlinux.com/howto/splash-screen

http://85.118.233.149/howto/splash-screen

brakuje:

System Type -> Memory management options -> Big Physical Area version 2 (# CONFIG_MODULES_BPA2 is not set)

Device Drivers ---> Character Devices ---> Virtual Terminal (# CONFIG_VT is not set)

w związku z tym kolejnego też nie ma:

Device Drivers ---> Character Devices ---> Support for console on virtual terminal (CONFIG_VT_CONSOLE)

Device Drivers ---> Graphics Support ---> Console display driver support ---> Framebuffer console support (CONFIG_FRAMEBUFFER_CONSOLE)

Device Drivers ---> Graphics Support ---> Console display driver support ---> Support for the Framebuffer Console Decorations (FB_CON_DECOR)

 

I w tym momencie mnie to przerasta, bo jądra już nie dam rady skompilować :-(

 

tux[/member], którą z brakujących opcji miałeś na myśli pisząc to:

(...)

Jeżeli chciałbyś terminal musisz użyć FrameBuffer. Jeżli załączysz tą opcję to musisz mieć skompilowane całe OpenPLi na FrameBuffer.

(...)

 

Bo sam moduł FrameBuffer stmfb.ko jest skompilowany.

 

O tym powolnym działaniu DirectFB też coś tu napisali i że da sie to rozwiązać:

https://github.com/Schischu/STLinux.BSP-Duckbox/blob/master/local_src/driver/stmfb-3.1_stm24_0104/linux/kernel/Documentation/faq.txt

 

126 Q. df_dok runs very slowly with LDDE2.2 and stgfb on a STb7100 based system, it 
127    is no faster than using the --dfb:no-hardware option but I thought the 
128    graphics were accelerated, why is this? 
129     
130 A. You are using the DirectFB package that was shipped with the LDDE2.2 
131    distribution ISO image. Unfortunately this package was built against old 
132    stgfb header files, which causes all accelerated graphics operations 
133    to fail and fall back to software rendering. The solution is to update your 
134    DirectFB package to the latest available, either via stmyum or directly from 
135    the STLinux ftp site updates directory. 

 

 

.........Aktualizacja.......

Dzięki koledze mickey[/member] Mouse udało się trochę potestować. Z racji, że stanąłem pod ścianą (nie wiem jak debugować błędy ładowania sterownika stmcore-display-stx7100.ko) dopiszę tu, na później, albo może się komuś przyda, jak by ktoś chciał się tym pobawić.

mickey[/member] Mouse skompilował dla mnie jądro z odpowiednimi opcjami (patrz wyżej).

System na tym jądrze odpalał się ok, ale bez konsoli na ekranie.

Doczytałem, że potrzebne są jeszcze programy z którymi gada jądro z tej paczki:

http://archive.stlinux.com/stlinux/2.4/STLinux/sh4/stlinux24-sh4-splashutils-1.5.4.3-7.sh4.rpm - obsługa splash screen,

http://archive.stlinux.com/stlinux/2.4/STLinux/sh4/stlinux24-sh4-fbset-2.1-11.sh4.rpm - do zarządzania konsolą przez FB.

 

I tu zaczęły się problemy, bo przestał się ładować sterownik stmfb.ko, bez powyższych programów, ale z jądrem z odpowiednimi opcjami ładował się bez problemu.

Czyli wygląda, że coś ze splash próbuje coś zrobić ale jest jakiś problem. Może mi ktoś pomóc z debugowaniem ładowania tego modułu jądra?

 

 

PS. Aktualnie gdy sterownik ekranu i FB jest ładowany jako moduł, to nawet jeśli splash consola jest wkompilowana w jądro, to nie będzie działać do czasu załadowania sterowników, więc mówimy o splash screen w trybie użytkownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...